Ecce Homo i Oslo Rådhus

Elisabeth Ohlsons prisbelønte fotoutstilling Ecce Homo er endelig kommet til Norge og vises i Oslo Rådhus i perioden 12. – 30. Mai 1999. (Inngang fra sjøsiden). Det er Åpen kirkegruppe for lesbiske og homofile (ÅK) i samarbeid med Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) som er ansvarlige for utstillingen i Norge.

Utstillingen omfatter 12 fargefotografier hvorav 11 stk. I formatet 2 x 1,5 m og ett bilde på 2,30 x1,50. Hvert bilde er montert på rammer. Til bildene hører en tekst og et bibelsitat, heter det i en pressemelding fra LLH.

I utstillingen presenterer fotografen Elisabeth Ohlson kjente bibelske motiver satt inn i en homofil kontekst. Noe av ønsket hennes er å synliggjøre hvordan fremstillingen av mange av disse kjente motivene, ord og ritualer kan virke ekskluderende for enkelte grupper. Ved å sette bilder av homofile rollemodeller inn i motivene, presenterer bildene en kristusfigur som viser kjærlighet overfor alle medlemmer av menneskeheten.

Riksdagen

Utstillingen ble første gang vist i Stockholm sommeren 1998, og har siden turnert Sverige rundt. Blant annet har utstillingen vært vist i Uppsala kirke og i den svenske Riksdagen.

Utstillingen har vakt internasjonal oppmerksomhet. Det skal allerede være skrevet omlag 2700 artikler, debattinnlegg og anmeldelser av utstillingen. Den holder et høyt kunstnerisk nivå og har vært Elisabeth Ohlsons gjennombruddsarbeide som fotograf.

Utstillingen er fulgt av en CD med et høytidelig, klassisk lydbilde som bidrar til å gjøre utstillingsarrangementet til en meditativ opplevelse. Det er laget en egen katalog “Ecce Homo” som selges i forbindelse med utstillingen, med et forord av den svenske forfatteren Jonas Gardell.

Elisabeth Ohlson, som er kristen og lesbisk, stiller store krav til utstillingslokalenes utforming og størrelse, forteller Petter Møller til Skeive nyheter. Møller er koordinator for komiteen som har jobbet med å få utstillingen til Norge.

– Den norske utstillingskomitéen har forespurt flere kirker, men enten har kirkerommene vært for små, eller så har menighetene ikke ønsket å vise Ohlsons bilder, sier Petter Møller til månedsavisa Blikk. – Vi fikk avslag fra Oslo Domkirke og har også vært i kontakt med en del andre menigheter som ikke ønsker å vise Ecce Homo fordi de ikke liker at Jesus blir framstilt som homse, forteller Petter Møller.

Jesus ikke homoseksuell

Den åpne homsen og katolikken Mark Levengood poengterte imidlertid på et møte om Ecce Homo i Sofia Kirke i Stockholm nylig at Ecce Homo-utstillingen ikke fremstiller Jesus som homoseksuell, men at Jesus omgås med lesber og homser. – Jesus forbarmet seg over tollere og prostituerte, men han ble ikke av den grunn toller eller prostituert, fremhevet Levengood.

Andre kirker, for eksempel Paulus kirke, har i følge Blikk vært positivt innstilt til innholdet i utstillingen, men har ikke hatt egnede lokaler. Utstillingen krever en 200 kvadratmeter hel vegg, og det er det ikke mange kirker som har, forteller Møller. Han er likevel godt fordøyd med at Rådhusets utstillingslokaler vil vise Ecce Homo, og håper at utstillingen vil skape like mye debatt her som i Sverige. – Reaksjonene på utstillingen i Sverige viser at kunsten fortsatt har en viktig funksjon. – Kunsten kan gi folk mot til å se at Kristus byr seg om oss, og vi kan håpe at denne utstillingen kan være med på å åpne øynene til de som har innflytelse i kirken og som har motarbeidet homoseksuelles rettigheter, sier Petter Møller til Månedsavisa Blikk.

Jesus med hiv-positive

Prosessen med Ecce Homo startet ifølge det svenske magasinet “Fotografisk Tidsskrift” da noen av Elisabeth Ohlsons nære venner døde av aids på midten og slutten av 1980-tallet. Noen kristne røster forkynte høylytt at sykdommen var Guds straff, samtidig som den gode kirken som Elisabeth Ohlson betraktet som sin, slo blikket ned og tiet. – Det skapte en agg i meg. Jeg forsto ikke hvorfor ikke resten av kirken stilte opp og ba om unnskyldning, forteller Ohlson. – Da jeg noen år senere i et bryllup hørte presten preke om “kjærligheten som er skapt for mann og kvinne”, var det noe som brast for meg. – Jeg ble slått av at den bibelske teksten er slik utformet at vi homoseksuelle alltid er så totalt utenfor. Elisabeth Ohlson gikk hjem og slo opp i sin tykke svarte bibel, illustrert av 1800-tallskunstneren Gustav Dor?. Bokens første bilde forestiller Jesus med tornekrone og har påskriften Ecce Homo, som er latin og betyr “Se Mennesket”.

– Da gikk startskuddet. Et bra navn, tenkte jeg. Siden bladde jeg gjennom boken og så hendelsene direkte. Dåpen, åpenbaringen, nattverdenen, alle de som jeg ville gjøre mine versjoner av.

Jesus med lærhomser

Det er ingen hemmelighet at Elisabeth Ohlson også er fotografen bak den svenske utgaven av “Sikrere sex for lærhomser” som kom ut i 1997. Der kom hun “under huden” på denne myteomspunne delen av homobevegelsen. Til Dagens Nyheter uttalte Ohlson at “Er det noen krets i homoverdenen som har vært “menneskelige læremestre” for Elisabeth Ohlson så er det lærhomsene. Ingen andre steder har jeg lært så mye om vennskap, kjærlighet og tillit som av dem”, sa hun til den svenske avisen.

Et av de mest omdiskuterte bildene i Elisabeth Ohlsons utstilling er nettopp “Veropet”, som viser Jesus omkranset av lærhomser. Blant annet ble bildet utsatt for hærverk da vandreutstillingen ble vist i Ørebro sist høst.

– Slik jeg leser evangeliene står Jesus alltid på de svakes side, uttalte Ohlson til Dagens nyheter. – Han ville ha tatt seg av de homoseksuelle og hevdet deres likeverd. “Lærhomser, transvestitter og hiv-positive er de grupper som har lavest status av alle. Derfor har jeg valgt dem i mine bilder”, fremhevet hun. I homomiljøer forekommer det at man rangordner hverandre, fortsatte Ohlson. Og da havner lærhomser og transvestitter langt ned i hierarkiet, ettersom man skammer seg over dem som man ikke anser burde være en av oss.