Samleside om filmen “Romance”
Kvitt dere med den seksuelle skammen! sier regissør av den franske filmen “Romance”, Catherine Breillat. – Når feminister snakker om seksualitet, snakker de om seksuell frigjøring. Jeg mener det er feil, sier Breillat. Det viktigste er å finne ut av kvinners seksuelle identitet.
Artiklene er samlet og lenket opp av Skeive Nyheter 1999/2000
2. desember 1999 ble en filmhistorisk dag. For hvorfor skal filmkunsten settes i særstilling hva erotisk tematisering angår, i forhold til litteratur og malerkunst? AFTENPOSTEN 2.12.1999
Statens filmtilsyn har gjort et historisk vedtak ved å si ja til å vise den franske filmen «Romance» med nærbilder av kjønnsorganer i bevegelse og sadomasochisme.
Regissøren av filmen «Romance» mener kvinners seksualmoral er feilslått. – Jeg er selv feminist. Jeg tror aldri at kvinner vil ha noen seksuell identitet. Menn har det og er stolte over det. Men kvinner er dømt til å skamme seg. For å løse dette, må man forstå seksualiteten, gå inn i materien og utforske den. Det er dette jeg mener å ha lykkes med i «Romance».
Det jeg innvender mot mange feminister, er at de går inn i seksualmoralens område, for eksempel ved ikke å ta opp kvinners masochistiske drifter, eller snakke om den seksuelle skammen bare for å beskytte kvinners verdighet. Men framfor å beskytte kvinners verdighet, gjør ikke disse feministene noe annet enn å skape grunnlaget for kvinnens undertrykkelse. – Når feminister snakker om seksualitet, snakker de om seksuell frigjøring. Jeg mener det er feil. Det viktigste er å finne ut av kvinners seksuelle identitet. Friheten kommer av seg selv. Den seksuelle frigjøringen fokuserer bare på gleden ved å ha sex, på sex som konsum. Vi må kjempe for å finne vår seksuelle identitet.
– Jeg mener at pornoen ikke bør få monopol på sexskildringer i film. Fordi om du viser sex på en svært eksplisitt måte, betyr det ikke at du lager porno. Slik er det ikke innenfor litteraturen og det bør ikke være tilfelle innenfor filmen heller. Det er viktig at filmskapere ikke overlater muligheten til å skildre seksualakten til pornoindustrien, sier Breillat. LES MER I DAGSAVISEN
«Romance»-regissør Catherine Breillat ble svært forundret over at svenske feminister og politisk radikale uttalte seg mot filmen da den høsten 1999 ble vist på filmfestivalen i Stockholm. – Normalt ville jeg forventet at disse gruppene var positive til en film som handler om kvinner som løsriver seg fra seksuell undertrykkelse og skamfølelse, sier hun opprørt til VG 15.1.2000.
Catherine Breillat mener ikke at voldtekt er frigjørende i seg selv, eller generelt ønskelig, men: -I motsetning til Freud tror jeg man kan bli kurert for sine ubehagelige fantasier ved å oppleve dem. Når hovedrollen i min film lar seg binde, blir hun ikke bundet – men frigjort. -Er dette noe du anbefaler alle kvinner? -Nei, bare de som har styrke til å overleve det.
Regissøren fastholder at «Romance» er en feministisk film, nettopp fordi – hvis vi forstår henne rett – den viser en kvinne som frigjør seg. Fra samfunnets syn på seksualiteten, som er kvinneundertrykkende. -Kvinner oppfører seg som gisler som har godtatt kidnappernes, altså mennenes, argumenter, sier Breillat. DAGBLADET 15.1.2000
På en pressekonferanse torsdag understreket Oslos kinodirektør, Ingeborg Moræus Hansen, at hun anbefaler filmen for unge, oppegående jenter.
– Jeg tror jenter kommer til å ta dette kjempeflott. Dette er en seriøs, fransk kvinne som vil fortelle oss om et ganske spesielt tema. Vi lever i en tid der mange kvinner har et forhold til dette temaet og jeg tror de gjerne vil se filmen, sa Ingeborg Moræus Hansen. MER I NETTAVISEN 3.12.1999
– Dette er en film som handler om en kvinnes utforskning av sin egen seksualitet, sier kinodirektør Ingeborg Moræus Hanssen ved Oslo Kinematografer. – Jeg har stor respekt for regissøren og for filmen, selv om ikke alt er helt vellykket. Derfor stiller jeg meg bak den. Vi lever i en tid da unge kvinner er opptatt av dette tema. De som ikke vil se filmen, kan selv velge å la være. Jeg råder gjerne unge kvinner til å se filmen. Det kan være verre med oss kvinner på 61, sier hun. MER I AFTENPOSTEN
– Filmen gledet meg til tider, og jeg vil faktisk råde andre til å se filmen, sa kinodirektør Ingeborg Moræus Hannsen til pressen i dag formiddag. Hun sa samtidig at hun har sett seg lei på at alt som står mellom to permer eller er malt på et lerret betraktes som kunst, mens film fortsatt må tåle stor diskusjon om innholdet er sterkt erotisk. MER I VG
«Romance» er en klart feministisk ytring. Regissør Cathrine Breillat leverer en krass kritikk av at kvinnerollen i Frankrike mangler seksuell identitet, sier Tom Løland, direktør i Statens filmtilsyn. STAVANGER AFTENBLAD 14.12.1999
Statens filmtilsyn har gjort et historisk vedtak ved å si ja til å vise den franske filmen «Romance» med nærbilder av kjønnsorganer i bevegelse, onani, oralsex, gruppesex og sadomasochisme. Filmens kunstneriske uttrykk blir ilagt størst viktighet av Filmtilsynet. Filmen som har fått 18 års aldersgrense, ble vist under Filmfestivalen i Cannes i mai 1999.
Denne filmen tåler nordmenn å se, sier direktør Tom Løland ved Statens filmtilsyn til Dagbladet. – Vi står i filmen overfor en klar feministisk ytring. Det ville være meget vanskelig for oss å forsøke å begrense eller hindre en slik ytring. Et slikt inngrep ville grenset mot sensur. Dette er en film der sex står sentralt, men det er ingen pornofilm, og folk ser atskillig råere saker på parabol, sier Løland. – Jeg tror det har vært en utvikling i hva som blir tillatt å vise på film. Filmtilsynet har justert kursen for å for å være i takt med folk i Norge, mener han.
Dagbladet var i går i kontakt med flere av kinosjefene i de største byene. Selv om ingen har sett filmen ennå, er meldingen klar: De er positive til erotikk, og ønsker ikke å stoppe «Romance».
Tross importstøtte fra Det norske filminstituttet ble den japanske 70-tallsfilmen «Sansenes Rike» nylig forbudt av Filmtilsynet, på grunn av sitt pornografiske innhold. MER I DAGBLADET 11.11.1999
Den franske filmskaperen Catherine Breillat (51) er ingen novise. Hun har i 10-15 år trukket frem kvinneperspektiver, via filmer som ikke har gjort seg gjeldende i hovedmønstringene på de store festivalene eller på norske kinoer. «Romance» er hennes sjette film. Denne gang er hun inspirert av franske spesialnavn som de Sade, Apollinaire, Bataille og andre med intellektuell distanse, og forteller en enkel historie om et komplisert kvinnesinn og ditto seksualitet. Per Haddal i AFTENPOSTEN
Handlingen i filmen
Den franske skuespilleren Caroline Dulcey spiller hovedrollen som lærerinnen Marie, og regissør Caterine Breillat beskriver selv filmen som Maries jakt på kontroll over sitt eget liv og sin egen seksualitet.
En pen, blek lærerinne i tjueårene bor sammen med en pen, kjip fyr som nekter å ha sex med henne. Frustrert og hevngjerrig oppsøker hun situasjoner som neppe ville blitt anbefalt av ni av ti leger. Først lokker hun til seg en kjekk enkemann som viser seg å være både velutstyrt og klar for nye utfordringer. Deretter lar hun seg binde og kneble av sin overlærer, en humørløs sadomasochist som skryter av å ha nedlagt 10000 kvinner, på tross av sitt frastøtende ytre. Siden blir hun brutalt rundpult i trappeoppgangen av en tilfeldig forbipasserende som hyler «Hore!» idet han kommer.
Man skulle tro dette holdt. Men nei da, vår heltinne har nå for alvor fått smaken på fornedrelser. Hun blir underlivseksaminert av fem medisinerstudenter med gummihansker, hun fantaserer om å bli tatt av ekle horekunder med underkroppen stikkende ut av en vegg, mens mannen holder henne ømt i hånden på andre siden. Omsider får hun ham til å utføre sin fordømte plikt, og blir gravid. Men akk, fyren er og blir en følelseskald diskoløve. Mens han sover ut rusen på senga, pakker hun kofferten, åpner gassbrenneren på kjøkkenet, og drar.
Og hvem andre møter vi i rollen som kåt enkemann enn Rocco Siffredi, helten i filmer som «Anal Island», «Blowjob Betty», «Bend Over Brazilian Babes» og Buttmans «Bit Tit Adventure 3». Vi snakker rett og slett om vår tids mest suksessrike mannlige pornostjerne, nå struttende med kvartmeteren på alminnelige kinoer selv i England, et land som har minst like streng pornolovgivning som Norge. Som vi skjønner, må «Romance» ha gode kulturelle alibier.
Det britiske filmtilsynet lot filmen passere uklippet med begrunnelsen: «It’s very french.»DAGBLADET 30.10.1999
– «Romance» svarer ikke til forventningene om at den skal være en het sexfilm. De erotiske scenene er like kjølige som is, sier Breillat, som understreker at hun misliker pornofilmer. – Jeg tenker at jeg ikke ser like frastøtende ut når jeg selv elsker.
Likevel brukte hun en etablert pornostjerne i en av filmens mannlige roller.- Jeg valgte Rocco Siffredi fordi han ikke er blitt besudlet av det han gjør. Men det var svært vanskelig på settet. Både skuespillerne og det øvrige filmteamet truet med å forlate hele filmopptaket, forteller Breillat. – Det var et møte mellom to verdener, mellom en mann som ikke har noen problemer med sin egen kropp, og en profesjonell skuespiller som måtte gjøre scener hun ellers aldri har gjort. Roccos problem var at han plutselig forsto at det å spille i filmen ikke gikk ut på å knulle den kvinnelige skuespilleren, men å engasjere seg følelsesmessig, ved å vise sine egne svakheter. Det ble svært voldsomt. – Han følte seg truet og ville forlate settet når pornoskikkelsen hans ble angrepet. Selv pornoskuespillere spiller med en maske og det var den han droppet for første gang. Han forsto at den store forskjellen mellom pornofilmen og min film, er at man må engasjere seg med hele sin sjel, forteller regissøren. LES MER I DAGSAVISEN
Det motsatte av porno
– Filmen er det motsatte av porno. Det er ingen land som har sensurert filmen Romance, noe regissør Catherine Breillat forklarer på følgende måte: – Jeg har fått mye god støtte både av journalister og publikum som har sett filmen. Jeg tror folk forstår hva jeg mener. “Romance” er nemlig det motsatte av porno. Pornografi er mekanisk sex fremstilt av mennesker uten sjel. I filmen har menneskene følelser, og jeg er stolt over at “Romance” vises overalt – at den er en suksess, forklarer hun. LESMER I NETTAVISEN 15.1.2000
Stor suksess for Romance
Catherine Breillats omstridte film Romance, blant annet med eksplisitte sm-scener, er mer populær hos publikum enn hos anmelderne med 4.519 besøkende i helgen. Det er langt over det filmdistributøren hadde forventet. Men allikevel langt bak den amerikanske, prisbelønnede satiren American Beauty, der det eneste harmoniske paret er to homoseksuelle partnere. LES MER I NETTAVISEN 1.2.2000
Ingen suksess i Stavanger
De fleste filmanmelderne har vært svært så lunkne til filmen, og det har nok gjort sitt til at interessen har sunket, sier filmkonsulent Henning Larsen ved kinoen i Stavanger.
– Det gleder meg å høre at filmen «Romance» ikke har blitt noen publikumssuksess, sier Randi Mobæk som er styremedlem i kvinnegruppa Ottar. 20 kvinner fra Ottar så filmen «Romance» for en knapp uke siden. Etter filmen diskuterte de filmen og kom fram til at den var direkte kvinnefiendtlig og kjønnsdiskriminerende. – Det vi satt igjen med var en ubehagelig kvalmende følelse etter å ha sett en film som oste av forakt og vold mot kvinner.
– Men regissøren hevder at hun er feminist, med andre ord en av deres egne søstre? – Ja, jeg har fått med meg at hun liker å kalle seg feminist, men denne filmen hun har laget er direkte reaksjonær og anti-feministisk. Kvinnegruppa Ottar har aksjonert utenfor kinoen i Stavanger mot filmen «Romance». Videre har de også bedt kinosjefene i Stavanger og Sandnes om å ta filmen av plakaten.ROGALANDS AVIS 3.2.2000